Bij post 6

April 30, 2009

Gisteren had ik verzorgingspost 6, wat betekent dat je daar dan ook zowat de hele dag bent. De eerst loper werd verwacht om 11 uur 20 maar je loopt het risico om verkeerd te rijden, moet alles klaar zetten en de lopers kunnen ook nog eens een goede dag hebben en te vroeg arriveren. Dus Nicole en ik spraken af bij die post om 10 uur.

p4230224

Ik was te vroeg daar dus kon ik nog lekker wat computeren. Nicole was inderdaad verkeerd gereden, maar was toch nog op tijd daar. We hadden een mooi plekje aan een rustig landweggetje bij een boerderij waar de kippen los rondliepen. Dat plekje was echt een verademing na de enorm drukke wegen waar de lopers de hele dag over hadden gelopen.

De post was op 61,5 km en dan zit er een enorme afstand tussen de eerste en de laatste loper. De eerste loper, Rainer, arriveerde inderdaad om 11.20. Echt ongelofelijk dat hij dat hele eind toen al gelopen had, want de snelle groep start om 7 uur. En dan ook nog te zien hoe hij daar aan komt lopen. Hij hijgt niet eens, drinkt rustig wat cola, eet een paar zoute stengels, laat zijn flesje vullen en gaat weer rustig door.

En dat na meer dan 60 km gelopen te hebben!

En dan moet hij er nog meer dan 20. Wij zetten meestal de afstand van die post met krijt op de grond en ook op hoeveel km de volgende post is. De meeste lopers willen dat wel heel erg graag weten.

De foto is van een andere verzorgingspost een paar dagen geleden. Want op je eigen post heb je echt geen tijd om een foto te maken als er lopers zijn. En zeker niet als het een van de eerdere posten is en er dus meerdere lopers tegelijkertijd zijn.

Maar bij ons gisteren waren er niet veel lopers tegelijkertijd. Er zat elke keer een hele tijd tussen voordat de volgende kwam. En de laatste arriveerde om 4 uur.

Dan moet alles weer ingeladen worden en rijden we naar de volgende post om door te geven hoe laat de laatste loper doorkwam.

Ondanks de lange tijd bij zo’n late verzorgingspost of de stress bij een eerdere, is het wel heel leuk om te doen. En de verschillende lopers te leren kennen. Hoe kalm en relaxed de een is en hoe nerveus en gespannen een ander. Wat ze zoal willen eten en drinken, of ze informatie willen over hoe ver nog en wie er al is geweest en wie nog niet.

En grappig om te zien dat sommigen, die normaal de rust zelf lijken, heel gejaagd op zo’n post aankomen en zich totaal geen rust gunnen. Terwijl anderen uitgebreid de tijd nemen om rustig te eten en te drinken, en sommigen er zelfs even bij gaan zitten.

Wat overigens niet altijd slim is want dan kunnen ze maar moeilijk weer overeind komen.

Volgende: Lekker in de zon

7 Responses to “Bij post 6”

  1. Jim Says:

    Wel tijd om lekker van muziek te genieten?
    Je zult intussen ook wel donkerbruin zijn geworden.

  2. Annemieke Says:

    Nou, van muziek genieten gaat eigenlijk alleen onderweg in de auto. En dat vind ik dan ook heerlijk. Eindelijk wat tijd alleen!

    En donkerbruin niet hoor, al ben ik voor mijn doen wel al wat verkleurd. Maar we hebben eigenlijk al de tijd al een beetje Hollands weer. Wat zon, wat regen en niet al te warm.

    Maar dat vind ik niet erg, integendeel dit heb ik veel liever dan dat het warm is. En om te lopen is het, denk ik, ook wel goed weer.

  3. Jim Says:

    Ik probeer van hieruit wel het weer daarginds in de gaten te houden, maar de voorspellingen zullen wel net zo (on)nauwkeurig zijn als voor hier. (de weerstations liggen nooit in de buurt van een finishplaats en dat kan geografisch best wel een eind er vandaan zijn. In ieder geval heb ik wel een redelijk beeld en dat is tot nu toe redelijk “hollands”. Maar hier schijnt de zon nu volop en is bijna iedereen koninginnedag aan het vieren uitgezonderd enkele zotten die achter hun pc zitten…

  4. Marie-Louise Says:

    Hoi,

    Wat jammer dat Theo op moest geven, maar het is helaas niet anders. Feit blijft dat ik een enorme bewondering voor hem heb.
    Ook voor jou Annemieke natuurlijk. Jij schrijft echt geweldig leuk, het is een feest om jullie belevenissen te lezen en te volgen.

    Geniet er van en succes verder!
    Marie-Louise

  5. Annemieke Says:

    @Jim, ik ben net zo zot hoor. Hier is het nu ook heerlijk weer en Theo ligt op bed te slapen en ik zit hier aan de computer. Maar ik ben zo ontzettend blij dat ik een keer prive netstroom heb.

    @Marie-Louise, dat schrijven is echt één van de leukste dingen van de tocht. Ik heb altijd een hekel gehad aan schrijven, maar die korte updates vind ik echt geweldig leuk om te doen.
    En zeg maar tegen Ton dat Theo maandag nog niet komt werken. Die had een sms’je gestuurd met ‘tot maandag’, maar Theo wilde toch eerst nog wel wat lopen zei hij :-)

  6. Jim Says:

    Ben hier in Nederland een tijdje afgeleid door de gebeurtenissen rondom het “ongeluk” bij paleis “het Loon” in Apeldoorn, maar de etappe van vandaag zal over een dik half uur wel afgelopen zijn, denk ik.
    Jammer dat je geen autolader hebt. Iets voor een volgende keer.

  7. Annemieke Says:

    Ja, ik las wat je schreef op Twitter, iemand hier had het er ook al over. Wat verschrikkelijk zeg.

    Ik heb een autolader maar dan kan ik hem alleen opladen als ik rijd. En dat is niet genoeg om te bloggen, mail te lezen, foto’s te uploaden, websites te kijken en anderen er ook nog gebruik van te laten maken. Want de meesten hebben geen laptop of geen internetverbinding.

    Dus de stroom is elke keer weer snel op en ben ik erg blij met een stopcontact, zeker één recht boven mijn bed net zoals nu.

    Maar we hebben net even lekker buiten in de zon gezeten met een pilsje. Ik heb foto’s gemaakt, even kijken of er wat leuke bijzitten.


Leave a Reply

