Vuilniszakken

May 15, 2009

P5140152Afgelopen nacht hebben we gelogeerd in de gymzaal van een basisschool. Er waren nogal wat kinderen elke keer als er lopers binnenkwamen en ze vroegen dan om een handtekening, vaak ook op hun arm of been.  Maar er waren ook minder leuke ervaringen met de kinderen.

Peter Bartel, de man die de hele tocht wil volbrengen met zijn step, had na aankomst zijn step even uitgeleend aan een paar kinderen toen die daar om vroegen. Maar toen hij hem terugkreeg was hij zo beschadigd, dat hij er niet meer op vooruit kon komen. En toen hij er mee naar een fietsenmaker wilde gaan bleek er geen in de buurt te zijn. Toen ik bij de finish aankwam, was hij werkelijk totaal verbouwereerd dat dit zomaar kon gebeuren.

Uiteindelijk is alles toch nog opgelost, is zijn step weer gemaakt, en was hij vandaag al weer wat bergen omhoog aan het zwoegen,  maar de ontredderde uitdrukking op zijn gezicht vergeet ik niet meer gauw.

Gisteren ben ik trouwens de halve middag bezig geweest om vuilnis kwijt te raken. Echt, de simpelste dingen geven soms de meeste problemen.

Al een paar dagen deed ik het afval in een vuilniszak, die ik goed dichtgebonden, gewoon in de auto liet staan. Uiteindelijk dacht ik gisteren om hem maar eens weg te gooien. Maar waar! Nergens was een kliko, of weet ik veel wat voor bak dan ook, waar ik die in kon doen.

En omdat ik het afval niet gescheiden had (had ik niet echt over nagedacht, gewoon wat flesjes, verpakkingen, een half broodje, zoiets) kon ik het ook niet aan Helmut geven, die gaat over de levensmiddelen, het bier en het afval.

De enige plaatsen die ik tegenkwam om afval in te gooien was bij bushokjes, maar die waren veel te klein om mijn, intussen halfvolle, vuilniszak in te gooien.

Dus besloot ik ten lange leste maar om een autoweg op te rijden en een parkeerplaats te zoeken met een afvalbak. Maar op weg daar naartoe (was nog een heel eind in een gebied met alleen maar van die kleine dorpjes) vond ik een parkeerplaats langs de weg waar ik nog net mijn vuilniszak in kwijt kon.

Gelukkig, daar was ik vanaf.

P5140145Toen maar weer op weg naar de laatste post, waar ik hoopte Theo nog een keer te zien, en werd daarheen gevoerd over een prachtige kilomers lange weg, door een bos waar amper ooit iemand kwam volgens mij. Behalve herten dan, want die zag ik een wegrennen toen ik aan kwam rijden.

Heb ik toch even wat foto’s moeten maken onderweg, met als gevolg dat ik te laat aankwam bij die post. Theo was al ongeveer een kwartier door. Toen ik weer aan wilde rijden, vroeg Ullie, die altijd op de laatste post staat (en waar de lopers alvast een glas bier kunnen hebben als ze willen) of ik hem een plezier wilde doen. Hij moest zijn dochter ophalen, die zou een paar dagen met ons meereizen, en omdat hij dan niet voldoende plaats had in zijn auto, vroeg hij of ik dan iets voor hem mee wilde nemen naar de finish. Een tot de nok toe gevulde vuilniszak!

Nee he, was ik er eindelijk een kwijt, kreeg ik een dubbel zo grote terug.

Maar het was uiteindelijk helemaal geen probleem. Ondanks dat dit afval ook niet optimaal gescheiden was, maakte dat niet zo veel uit. En was ik hem meteen bij binnenkomst weer kwijt.

Al met al tekent dit soort dingen wel mijn dagen. De meest simpele dingen zoals plassen onderweg, kleding wassen, afwassen en dus ook het weggooien van vuilnis, kosten soms heel veel tijd. Thuis doe je ze zonder na te denken, maar hier moet je soms behoorlijk creatief zijn.

Afwassen betekent ook vaker met een papieren zakdoekje eroverheen dan met water en al helemaal niet met afwasmiddel.

Volgende: Spraakverwarring

4 Responses to “Vuilniszakken”

  1. Henri Thunnissen Says:

    Zo Theo, met de etappe van vandaag zit je op 1158,1 kilometer in totaal. Je bent uiteindelijk toch bezig om je grenzen te verleggen, want zover ben je nog nooit gekomen. Je hebt nu al de afstand van een TransGaule of een Deutschlandlauf te pakken en wie weet wat er allemaal nog meer in het vat zit. Grote klasse!

  2. doris en leo Says:

    goede avond jullie in het verre duitsland weer even zitten lezen op jullie site jij weet straks overal de weg annemiek erg leuk dat je nog even een foto kon maken jammer dat er geen hert op stond groetjes maar weer en tot de volgende keer .ren ze theo!!

  3. Jim Says:

    Je bent straks zo gewend aan dat Spartaanse leven dat je thuis niet eens meer een w.c. nodig hebt, haha.. En afval in een een afvalbak langs de snelweg deponeren? Hier in Nederland beland je daarvoor in het gevang.
    Intussen is het hier in Nederland weer weekend. Jij zult dat wel merken aan de wekker die morgen niet afgaat. Niets gehoord over Theo, dan dat hij al een kwartier eerder dan jij de laatste post is gepasseerd. Dat wil dus zeggen dat het hem goed gaat. Mooi, vanaf morgen 3x 70+ers, resp. 76,7 – 70,3 en 76,9 en dan, na een bijna 70-er, nl. op dinsdag 19 mei 69,9km volgt op woensdag 20 mei de kortste etappe: 44km! Gewoon een marathon en daarna even uitlopen…
    En om even lekker te maken, daarna, donderdag (Hemelvaartsdag) de laatste dag in Duitsland “maar” 55,1km. En als jullie dan in Zweden weer van de boot stappen, ook weer een “rustige 48,8km voordat de 80+ers weer beginnen. Een mooi vooruitzicht, toch?
    Verblijf in Zweden: 25 dagen!


Leave a Reply

