Spraakverwarring

May 17, 2009

P5160198Gisteren en vandaag was het Hollandse dag bij ons. Omdat Jan vandaag jarig is, was een hele delegatie afgereisd om hem te feliciteren en aan te moedigen, compleet met spandoek.

Een andere groep Nederlanders was de vriendengroep van de zoon van Cor. Zijn zoon, die de tocht in 2003 helemaal meegefietst had met zijn vader, was hier in de buurt op vakantie met een hele groep vrienden en dus kwamen ze natuurlijk Cor ook even aanmoedigen.

En allemaal kwamen ze op de verzorgingsposten voorbij, waar het een gezellige drukte was. Heel leuk om weer eens wat Nederlands te horen praten. Natuurlijk hoor ik dat toch wel wat, maar het overgrote deel van de dag hoor ik toch Duits, Frans of Engels praten. Met daarnaast nog wat Noors, Zweeds en Japans.

En zelf heb ik het gevoel dat ik er een mengelmoesje van maak momenteel. En bij de verzorgingsposten, in de hectiek, geeft het ook wel eens wat verwarring. Van de week zeiden een paar mensen tegelijkertijd iets en ik vroeg ‘wie’ omdat ik niet gehoord had welke loper er aan kwam.

Maar Nicole, uit Frankrijk, dacht dat ik ‘ja’ als antwoord gaf op een vraag die ze net had gesteld. En Veronica, uit Duitsland, wilde me uit gaan leggen hoe ik iets moest doen, omdat ze dacht dat ik vroeg ‘hoe’ ik dat moest doen.

En ik merk dat, als ik iets wil gaan zeggen, ik vaak over mijn eigen tong struikel. Vooral met Duits zeg ik vaak tussendoor maar een keer ‘blah’.

Daarnaast is er dan ook nog een Duitser die redelijk Nederlands spreekt. Nou, spreken is misschien te veel gezegd, maar hij verstaat het heel goed. Dat is Theo Huhnholt die 2 dagen geleden is uitgestapt.

Wat overigens heel jammer was, want hij stond er erg goed voor. Maar hij had last van een blessure en na een paar dagen met veel pijn te hebben gelopen, besloot hij toch te stoppen. En was zelfs van plan om ook meteen naar huis te gaan.

Maar op zulke momenten merk je toch hoe ongelofelijk iedereen met elkaar is begaan. Mede om de vele mensen die hun medeleven hadden laten blijken, besloot hij nog te blijven in de hoop dat het na een paar dagen weer wat beter ging, en hij als etappeloper toch nog mee naar de Noordkaap kan.

Hij zei dat hij dan nu maar een paar dagen rust zou nemen, een soort vakantie zou het dan worden. Omdat ik wel vaker Nederlands tegen hem spreek (hij zegt meestal, praat maar Nederlands, misschien omdat hij Nederlands leuk vind, of misschien omdat mijn Duits toch onverstaanbaar is) zei ik dat ik dat heel slim vond.

Maar omdat ‘schlimm’ in het Duits ‘erg’ betekent, keek hij me nogal wazig aan, en vroeg zich af waarom ik het erg vond dat hij vakantie zou houden.

Wat trouwens ook lastig is, zijn de cultuurverschillen. Met allemaal natuurlijk, maar met name met de Japanners is dat soms even schakelen. Je merkt aan alles dat ze eigenlijk veel te snel overal ‘ja’ op zeggen, als je ze iets vraagt. Vaak ook zonder dat ze je begrepen hebben.

Volgende: Even afwachten

9 Responses to “Spraakverwarring”

  1. Tjerk! Says:

    Hahahah, wat een fantastisch verhaal zeg..!!
    Echt heel leuk om te lezen dit!
    Wat een ervaring, mensen van de wereld worden jullie nog is :D

    Kus Tjerk..

  2. Vincent Says:

    Ja, dat is andere praat dan thuis in de Hoogstraat in Veldhoven. Babylonische spraakverwarring maak je daar weinig mee. Jammer dat het toch altijd weer die Nederlanders zijn die zich moeten aanpassen. Maar ja, als je zo lang op vakantie gaat en tussen al die buitenlanders bivakeert, krijg je er allicht van mee.

  3. Jos en Jannet Says:

    Zo zei ik ooit eens tegen Jos dat ik hem vanuit Duisland zou bellen. Zijn reactie: oh, je gaat me afblaffen?
    Alles goed met Theo?

  4. doris en leo Says:

    ja het valt tegen duits te praten he maar inderdaad met die spraakverwarringen is het ook erg leuk .P.S.ons mam vond het heel fijn dat je gebeld had want toen wij vandaag kwamen werd dit meteen verteld.groetjes en ren ze

  5. Lieke Says:

    Niet echt handig inderdaad al die verschillende talen door elkaar, elk woord heeft weer een eigen betekenins, haha. Maar je leert er wel veel van denk ik…
    Ik zag dat jullie me vanavond hebben gebeld, Tom en ik waren in Eindhoven naar de bioscoop dus mijn telefoon stond uit. We waren van tevoren nog gezellig bij oma geweest en hebben daar frietjes gegeten! Ze was heel blij om ons te zien en hebben gezellig zitten kletsen. Ook is ze met ons weer mee naar beneden gelopen, en dat ging SUPER. Ze kan zo met papa mee gaan lopen door Europa… ;) Om te showen duwde ze zo haar rolator een paar meter vooruit, zo van ” die heb ik eigenlijk helemaal niet nodig, maar is wel heel handig om mijn spullen in te doen”

    Liefs Tom & Lieke

  6. Jim Says:

    Spraakverwarring, haha. Doet me denken aan mijn Phiipstijd met al die “buitenlanders” daar…
    Maar die middelvinger kennen ze allemaal.
    Houdt Theo het voetbal nog bij? Anders vertel hem maar dat Heerenveen de bekerfinale tegen FC Twente na penalty’s heeft gewonnen.
    Morgen passeren jullie de 2000km. grens

  7. Jim Says:

    Hé Annemieke. Hoe bevallen de weerkaartjes? Kloppen ze redelijk? Hier niet altijd. Vandaag heel de dag regen voorspeld in Noorderdierenpark in Emmen en het was maar 3/4 …


  8. Hoi Annemieke, leuk je nu niet alleen van het web te kennen maar ook een levendenlijven. We hebben nu nog meer bewondering voor jullie gekregen! Veel succes, maar vooral genieten! Tot mails
    Marianne

  9. Jim Says:

    Het is stil aan het front. Inter net niet?
    Met nog 2 rustige etappes van resp 44 en 55,1km hebben jullie een romantische cruise voor de spreekwoordelijke boeg. 14 uur lamballen. Ongekende luxe. (ik zal eens op het weer letten. Misschien moet je wel aan de anti-zeeziekpillen)En eenmaal in Zweden begint de 2e helft van het avontuur want na 11km gaan jullie over de helft.
    En dan: 25 dagen in het land van knäckebröt en Volvo. Zorg wel dat je op tijd tankt.


Leave a Reply

