Tempo en loopstijl

June 7, 2009

P6070561Nog maar weer eens een foto van de snelle groep van vanochtend. Meestal lukt het niet om ze lopend van voren te fotograferen, dus nu maar van achteren. Kijken of ik ze zo herken. Van links naar rechts, Eiolf, Martin, Stephane, Robert, Rene, Jan, Rainer, Takasumi en Trond.

Sommigen zitten elke ochtend in de snelle groep terwijl anderen soms in de ene en soms in de andere groep starten. Dat is afhankelijk van hoe snel ze de vorige dag waren. Een van de leukste dingen van in de snelle groep zitten is, volgens mij, dat ze zo bijna iedereen van de zes uur groep inhalen.

En voor ons met de auto is het vaak leuk om ze een voor een voorbij te rijden. Te zien hoe ze lopen (ik herken bijna iedereen al aan zijn of haar loopstijl) waar ze lopen (zijn ze snel vandaag of juist niet) hoeveel afstand er tussen zit (soms echt heel erg veel) en of ze heel anders zijn gaan lopen door een blessure.

Vandaag was dat duidelijk te zien aan twee lopers, Hiroko en Fabrice. Beiden kampen met een blessure en hebben dus het tempo aangepast. Sommigen wandelen dan, maar wandelen nog veel sneller dan anderen die ‘hardlopen’. Twee van de Japanse vrouwen bijvoorbeeld, dribbelen met heel kleine pasjes. Ze zijn niet bepaald snel, zijn meestal het laatste binnen en soms nog maar net binnen de tijd.

Maar ze hebben altijd hetzelfde tempo, ze gaan maar door en door en door. Komen vaak pas binnen als anderen al gaan eten, of soms al zitten te eten of het al op hebben. En bij de posten zijn ze altijd zo vriendelijk. Proberen in hun beste Duits en Engels te groeten, te vragen en te bedanken.

P6070563

Vanavond hadden ze een feestje. Een van de Japanners was jarig en zaten ze even bij elkaar om te zingen en taart te eten. Heel even maar want het is bijna al weer bedtijd.

Volgende: Rendieren

6 Responses to “Tempo en loopstijl”

  1. Jim Says:

    Zoals Ingo al eens meer aangaf hebben ze dat “links van de weg lopen” niet helemaal door. Maar ja wat wil je in dit geval, met die lange rechte stukken en 10 auto’s per dag bijna allemaal van de organisatie, toch?. Maar als je ze toch voorbij rijdt, dan moet je eens een keer stoppen, een foto maken van voren en dan weer verder rijden. Je hebt nu nog 2 weken de kans :-)

  2. Henri Thunnissen Says:

    Zo te zien lopen ze hier niet op de snelweg Jim, dus dan kan het wel even. Dat continu links lopen is overigens niet goed voor de lopers, het zorgt voor een veel te eenzijdige belasting. De blessures van Hiroko Okiyama en Jenni de Groot kan je hier op terugvoeren. Zelf wissel ik zeker bij bolle wegen links en rechts altijd af, dat voorkomt problemen ook bij de training. Maar ik heb begrepen dat op dat linkslopen heel streng wordt gelet op straffe van diskwalificatie, dus de lopers hebben geen keus.

    De TransEurope Footrace wordt overigens door een grote groep Nederlandse ultralopers gevolgd. Op Ultraplatform is het het item wat verreweg het meeste wordt bekeken. Op Ultraned verzorgen Martien Baars en ik de verslaglegging van de race en uit reacties die we krijgen blijkt dat dat veel gelezen wordt. Ook op de Hardloopkrant is er regelmatig aandacht voor de prestaties van de Nederlandse lopers, in het bijzonder natuurlijk van Cor Westhuis die voor Hardloopkrant schrijft.

    Maar ook de gewone media hebben aandacht voor de loop. Voor Jenni de Groot is er plek in de Leeuwarder Courant, terwijl ook de Stentor regelmatig aandacht heeft voor de race.

    Jouw/jullie site, die van Ria en die van Jan en Theo zijn ook heel informatief. Waarbij het voordeel van jouw site is dat je er zelf bijbent. Je twitter is soms echt heel actueel. Ik kijk veel op je site en ik wil je er nog eens een compliment voor geven. Ga vooral zo door!

    Ik hoop dat Theo na die reeks lange etappes weer aan het lopen komt. En ik hoop ook dat de andere lopers een beetje goed door die reeks lange etappes komen. 85 en 95 km, dan een normale etappe en dan weer 91 km, wie verzint dat? Ja ik weet wel wie, die vreselijk sympathieke Joachim. Het zal dus wel niet anders kunnen.

  3. Jim Says:

    @Henri, Het links lopen op bolle wegen is voor een “gewone” loper al blessure gevoelig, laat staan voor die ultralopers. Ben me daar wel van bewust, evenals het linksom- en rechtomdraaien van lopen over een vast parkoers om die eenzijdige belasting te ontzien. Maar zo serieus zijn mijn commentaren doorgaans niet. Blijft het doodzonde dat door deze eenzijdige belasting lopers moeten afhaken.
    Ik vraag me ook af waarom de zwaarste etappes ook op het eind zitten terwijl de laatste loodjes sowieso al zwaar zijn. 3×90+, 4×80+ en 2×75+ van de nog 14 etappes te gaan. Maar… ik ben geen ultraloper…

  4. Jos en Jannet Says:

    @Jim: ik denk dat het niet anders kan, die lange etappes op het eind. Het is daar een dun bevolkt gebied en waarschijnlijk zijn er gewoon geen overnachtingsplaatsen te vinden op kortere afstand.
    @Annemieke: ik ben het helemaal met Henri eens wat betreft jouw site. Hij blijft prachtig om te lezen.
    Ook de commentaren van Jim vind ik altijd weer leuk, trouwens.
    Groetjes aan Theo, blijf genieten, het zijn nog ‘maar’ 14 dagen.

    Groet
    Jannet Lange

  5. Vincent Says:

    Hallo koulijers daar in het hoge noorden. Sneeuwballen gooien na een dagje van 70/80 km, niets is jullie te dol. Gelukkig dat er nog zulke mensen bestaan die het leven boeiend maken. Velen genieten van jullie prestaties. Ik was zaterdag naar de 6 uur van Haarlemmermeer. Iedereen sprak vol bewondering over de Footrace. Gisteren is de 6-daagse van Antibes bewgonnen, waar jij Theo zo goed gepresteerd hebt. In de eerste 22 uur staat Tom nummer 5 met 156 km, Jos A 115 en Regina 101 km. Morgen vertrekken Willy en Paul voor de 48 u. Ik mag mee voor de verzorging en mentale ondersteuning, net zoals jouw Annemiek. En dat heeft geholpen, gezien je vele kilometers die je nog steeds maakt. Loop ze te genieten Theo.

  6. Jos en Jannet Says:

    En wat Vincent in zijn bescheidenheid niet vermeld is dat hijzelf maar liefst 45 (!) km liep in die 6 uur v.d. Haarlemmermeer.

    Foto’s van sneeuwpoppen zijn trouwens ook leuk:-)


Leave a Reply

