Noorse specialiteiten

June 18, 2009

Dat was een goede dag vandaag. Hoewel de etappe lang en zwaar was (85 km en bergachtig) waren de meesten heel positief. Het was dan ook prachtig weer en de uitzichten waren fantastisch.

En dit was de eerste keer dat ik jaloers was op de lopers. Dat moet een geweldige ervaring zijn om in deze natuur te lopen. De vergezichten en het geluid van water wat van de bergen komt. En dan ook nog een fototoestel bijhebben. Want ik heb ook wel een fototoestel, maar als je in de auto zit en je ziet weer een prachtig vergezicht dan kan je niet zomaar stoppen. En vandaag heb ik heel vaak willen stoppen.

In het begin al toen een hele kudde rendieren de weg overstak. Tegen de tijd dat ik de auto aan de kant had en kon beginnen met fotograferen waren de meesten al weer de heuvel op en de bossen in.

P6180135Wat ook heel leuk was vandaag was op pad te zijn met Hiroko. Zij ging vandaag met mij mee naar post 7. Maar omdat we daar niet zo vroeg hoeven te zijn (dat duurt wel even voordat zelfs de eerste lopers 71 km hebben afgelegd) gingen we eerst bij een paar andere posten langs.

En ik heb nog nooit iemand zo enthousiast de lopers aan horen moedigen. Echt geweldig, iedereen die aan kwam lopen werd uitbundig begroet door haar. En ook later toen we zelf op de post stonden ging dat zo door.

En het goede van vandaag zette zich ook nog door met het eten. In eerste instantie was dat wat onhandig omdat ik al moest gaan eten voordat Theo binnen was. We kregen een of andere prak waar aardappelen, groenten en vlees inzat. En normaal geeft Theo dan aan mij wat hij niet lust en ik geef hem dan het vlees.

Maar nu had ik het vlees maar aan Jan gegeven, die wist er ook wel weg mee. Dat prakje was verder erg lekker en bleek typisch Noors te zijn volgens Eiolf. Die zei dat ik ook zeker het toetje moest proeven. In eerste instantie zag ik dat niet zo zitten, want het zag er niet zo lekker uit (het leek een soort van jam) en hij zei dat er rabarber inzat en daar ben ik niet zo weg van.

Maar was ik blij dat ik het wel had geproefd, echt het lekkerste toetje wat ik ooit heb gehad. Rabarber, rozijnen en pruimen of zoiets en dan deed je daar een soort van room bij. Niet te geloven hoe lekker dat was. Trouwens ook bij het hoofdgerecht deed je een soort van jam, bessenprak of zo, en dat was echt een heerlijke combinatie die hier dus heel veel gegeten wordt blijkbaar.

P6180156

En voor de meeste lopers was de dag ook heel goed. En iedereen kwam moe (wat wil je na die afstand) maar toch wel redelijk opgewekt bij ons aan. Gelukkig maar want morgen is de dag nog langer.

Op de foto trouwens Ubel die er meestal maar eens lekker op z’n gemak bij gaat zitten.

Volgende: Middernachtzon

One Response to “Noorse specialiteiten”

  1. Jim Says:

    Ach, wat de boer niet kent dat vreet-ie niet, maar ik merk bij jou ook al Fear Factor-trekjes.
    Nog 2 superlange etappes voor de eindsprint en dan zit de vakantie erop. Heb je overigens al gezien hoe de laatste etappe gaat. Ik heb er al wel een heel stuk over gelezen, met name over de laatste 3 km. (misschien moet jij ook wel meelopen) maar ik kan het stuk zo gauw niet meer terugvinden. Het wordt in ieder geval een hele ceremonie. Hopelijk is het mooi weer. Het zou een mooie afsluiting zijn.
    Zo te lezen heef Theo ook deze etappe weer volbracht. Wat doet hij met die 2 supers? In ieder geval veel succes op de laatste 3.


Leave a Reply

