The day after

June 22, 2009

P6220369Vandaag zijn we begonnen aan de terugreis. Maar niet voordat we nog even de Noordkaap opgereden zijn en even rustig daar rond hebben gekeken. Anderen konden het niet zo rustig aan doen, er ging om 3 uur vannacht al een bus naar het vliegveld. Dus dat was een korte nacht. Zeker voor hen die nog gezellig een wijntje gedronken hebben nadat we terugkwamen van de huldiging en het diner.

De huldiging was in een mooi restaurant waar we daarna heerlijk eten kregen. De huldiging was heel gezellig en ontspannen. Dat was wel wat anders dan de race van die dag. Wat een ongelofelijk zware tocht met die wind. En niet alleen voor de lopers maar ook voor de posten. Een krachtinspanning om alles droog te houden en te zorgen dat er niets wegwaaide.

Zelf had ik gelukkig geen post en kon gelijk naar de finish rijden om iedereen binnen te zien komen. Wat naarmate de dag vorderde meer en meer emotioneel werd. De enorme opluchting als iemand binnenkwam en het gevoel van zegevieren was onmiskenbaar. En de herkenning en waardering voor elkaar was zo ongelofelijk ontroerend.

Omdat je al zo lang samen was, wist je van elkaar hoe moeilijk het soms was geweest en te zien hoe iedereen met elkaar meeleefde vond ik, eigenlijk al vanaf het begin, één van de mooiste aspecten van deze tocht.

Na het diner gingen velen meteen slapen omdat het dus deze keer wel heel vroeg weer dag was (nou ja eigenlijk is het er altijd dag) maar met een stel hebben we nog een paar uurtjes gezellig aan de wijn gezeten. De wijn was in de uitverkoop bij Thomas (die van de caravan en de stoelen op de auto) en daar hebben we maar eens goed van geprofiteerd.

De volgende dag was het ineens wel erg leeg. Maar met de mensen die met eigen vervoer waren hebben we nog lekker zitten ontbijten. En daarna afscheid genomen. Maar ook van velen al gisteren na het eten omdat ze ergens anders gingen slapen. Of gisteravond omdat ze vannacht zouden vertrekken.

Het was echt ontzettend leuk om al die mensen te leren kennen. Het contact met de meesten is met zo’n zware tocht ook heel echt. Dat maakt het soms moeilijk maar persoonlijk vind ik dat juist heel leuk. En ik ben heel blij dat ik mee ben gegaan, hoewel dat ik er eigenlijk best wel tegenop zag.

We hebben nu het eerste stuk tot aan Alta de route teruggereden wat een heel stuk sneller ging. Maar nu zijn we bezig aan een tocht langs de Noorse kust. Prachtig! En dan op dit moment ook vooral het weer. De zon die al een tijdje onafgebroken schijnt en vooral  geen kou en GEEN WIND.

Wat een verschrikking was dat. Eigenlijk al vanaf dat ik mijn laatste blogpost schreef. Die dag was zwaar omdat het lang was en veel stijgingen. Maar dat was nog maar het begin. De volgende dag was het nog langer maar vooral ook veel kouder. En met die wind was dat heel zwaar.

Maar het kon nog erger. De volgende dag was het lang, er waren veel stijgingen, het was koud, het regende maar bovenal was er een enorme wind met amper beschutting. Er waren posten bij waar alles de lucht in was gevlogen. En de laatste dag, daar boven op de Noordkaap, leek het af en toe wel storm.

Maar nu hier, op een camping waar we onze tent hebben opgezet, is het heerlijk weer. En zie ik de zon nog steeds prachtig schijnen. Ik geloof niet dat ik ooit zo blij ben geweest met die zon.

Volgende: Prachtige uitzichten

11 Responses to “The day after”


  1. Uit gewoonte bekijken we nog even de twitter. We zullen je leuke verhalen missen. De gewone dagelijkse dingen, het verloop van de race en nog zoveel dingen meer. Zelfs de verhalen over een vuilniszak en de spraakverwarring. Annemieke heel erg bedankt hiervoor, want jouw verhalen hebben onze site zo bijzonder gemaakt.

  2. Jim Says:

    Hallo Annemiek, Theo, toch het doel bereikt.
    Ik moest er echt niet aan denken dat jullie voor de bootreis al zouden omkeren. Er was toch niets mooiers dan die finish, toch? Het zal mij nu ook wat tijd gaan schelen. De uitslag na de laatste etappe is dan wel niet getwitterd maar die is bij iedereen die jullie volgt wel bekend.
    Of ik spijt heb dat ik niet mee ben geweest? Nee, wel jammer, maar ik heb het virtueel meegemaakt. En ik heb als troost Sarajevo meegemaakt.
    Jouw foto van de middernachtszon + Leoneke staat ook op de site van Ria.
    Ik ga er van uit dat je tot jullie thuiskomst nog niet uitgeschreven bent, dus twitter blijft gewoon aanstaan.
    Groetjes en goede reis. Theo rust maar goed uit.

  3. Tjerk! Says:

    We blijven gewoon doortwitteren!!!
    Ik wil je ook even bedanken mam, voor al je mooie verhalen!
    Ik heb er elke keer ontzettend van genoten om alles te lezen, en het voelde alsof ik erbij was!
    En wat ben ik trots op jullie 2, en kan niet wachten tot ik jullie in London mag begroeten!

    X Tjerk

  4. Annemieke Says:

    En ik wil jullie echt kei bedanken voor alle commentaren op de blog, de emails en twitter updates. Voor mij was dat fantastisch, maar vooral ook voor Theo voelde het als extra stimulans om door te gaan als het moeilijk was.

    Mede daardoor heeft hij toch nog 3121,2 km gelopen (hij zit naast mij, dus vandaar het exacte aantal, ik zou gewoon hebben gezegd tweederde van de race) in 45 etappes en uiteindelijk de Noordkaap bereikt.

  5. Gijs Beukhof Says:

    toch bijna elke dag gekeken hoe het welbevinden an de lopers en de begeleiders was, want met alleen de uitslagen kon ik moeilijk leven.
    heel hartelijk dank voor het nieuws, 64 dagen lang!
    dank ook dat de lopers zich wilden inzetten voor het goede doel: de stichting Leukemie (www.leukemie.nl)
    zie ik jullie bij de inhuldiging in Sint Anthonis, a.s. woensdag???

  6. regina Says:

    goed gedaan Theo en voortreffelijk geschreven Annemieke.
    Ben benieuwd naar jullie verhalen en kijk uit naar jullie thuiskomst.

    Groetjes Regina.

  7. helen Says:

    Hoi Theo en Annemieke,

    geweldig dat jullie het volbracht hebben! Het was echt heel leuk om iedere dag jullie belevenissen te volgen. Misschien is het gewone leven in Veldhoven ook wel zo interessant dat je gewoon door kunt blijven schrijven, Annemieke! En Theo kan dan rondjes om de kerk lopen. Zo kunnen wij als lezers rustig afbouwen en afkicken.
    Geniet van de terugreis en tot gauw!

    Helen

  8. Imelda Says:

    Hoi Theo en Annemieke,

    Wat geweldig dat de finish gehaald is en dan ook nog met zo’n zwaar weer op het laatst.
    Ik kan me wel voorstellen dat er dan heel wat emoties vrij komen na zo’n ongelofelijke reis.

    Nu dan de terugreis. Hopelijk is deze niet zo slopend.
    Ik heb in ieder geval ontzettend genoten van de verhalen en foto’s. Zo konden we toch met z’n allen meegenieten.
    Ik wens jullie een zorgeloze en mooie reis terug.
    De 13de juli ga ik op vakantie naar Spanje. Nee nee…..niet te voet. Ik neem toch maar een sneller vervoermiddel haha.
    Dus moet ik nog maar even wachten om naar de spannende verhalen van Theo te luisteren.

    Annemieke, bedankt voor je verhalen want zo konden we de tocht goed volgen.
    Theo, hou vol en denk maar aan de heerlijke worstebroodjes uit ons Babantse land. mmmmmmmm jammie.
    Tot na de vakantie en geniet nog lekker samen.

    Liefs,

    Imelda

  9. Matti Says:

    Hoi Theo en Annemiek,
    Gefeiciteerd! Theo heeft de finish gehaald; wat een prestatie! Ik ben benieuwd of ik hem nog terug ken na al die zware inspanningen. Ik las dat jullie op de terugweg zijn, dus we hopen jullie binnenkort weer thuis te mogen begroeten. Geniet nog lekker van al het moois en tot binnenkort!
    gr Matti

  10. jacqueline zomeren Says:

    Wat een geweldig avontuur hebben jullie samen beleefd!!! Ik ben stinkjaloers, zie helemaal groen
    maar ik gun het jullie allebei zo van harte, dat kan ik niet eens uitdrukken. Ik kan me de emoties ook heel goed voorstellen, ik heb dat ook ervaren in Nijmegen, voor mij was alleen de prestatie “ietsje” minder. En dat voelde al geweldig!!! We zien jullie vast ooit wel weer in Veldhoven terugkomen, maar geniet nog maar lekker even door, tot dan, groetjes Thieu en Jacqueline

  11. Gonny Says:

    Hoi Theo en Annemieke
    Proficiat.
    Geweldig, wat een prestatie.
    Zal wel even akicken worden.
    Bedankt dat we mee mochten genieten.
    groetjes gonny


Leave a comment